Voorjaarsnota 2024: Investeren blijft nodig

In de laatste raadsvergadering voor het zomerreces stond de voorjaarsnota op de agenda. Deze nota dient ter voorbereiding op de begroting. Duidelijk wordt wat de gemeente het komende jaar gaat doen en wat het gaat kosten.

Fractievoorzitter Bram Lommers ziet wat onzekerheden in het saldo over enkele jaren. "De gemeenteraad maakt keuzes die meerdere jaren geld kosten maar of er genoeg inkomsten zijn om die te kunnen betalen, is nog onzeker. De rijksoverheid geeft wel meer geld aan de gemeente maar dan is het gat nog niet met zekerheid gedicht. We roepen echter op om geen paniekvoetbal te spelen. Inkomsten en uitgaven van de overheid zijn golfbewegingen, met pieken en dalen, waarin we het midden moeten zoeken."

Investeren voor langere termijn

Nu met deze onzekerheid op de rem trappen van de uitgaven kan over enkele jaren meer schade opleveren volgens Bram: "Denk aan achterstanden in onderhoud of minder voorzieningen voor de inwoners. De Heusdense VVD pleit voor realisme en investeringen voor de lange termijn door te laten gaan."

Multifunctionele accommodaties

Eén van die investeringen is de multifunctionele accommodaties in de kleine kernen. "Er is een bloeiend verenigingsleven, er worden activiteiten georganiseerd door inwoners en er is saamhorigheid en eigen initiatief. Tegelijkertijd sluiten horecagelegenheden in de kernen zoals de Pul in Nieuwkuijk, de Gekroonde Hoed in Elshout en waarschijnlijk d'n Bork in Nieuwkuijk. In deze locaties werd van alles georganiseerd en hadden veel verenigingen hun thuis." Nu ze wegvallen, diende de Heusdense VVD samen met Gemeentebelangen, Heuden één en het CDA een motie in om daar aandacht voor te vragen en het college op te roepen dat er een accommodatiebeleid voor deze multifunctionele accommodaties komt. "Hieraan kan getoetst worden welke accommodatie waar nodig is en wat we er voor over hebben."

Positief resultaat en dank

Tegelijkertijd ziet raadslid Annemiek Kuijsten dat de gemeente al jaren een verantwoord financieel beleid voert: "2023 laat weer een positief resultaat zien. Dat is één van de speerpunten van de Heusdense VVD en we zijn dus tevreden. Daarnaast spreken we onze dank uit aan het college van BenW en zeker ook aan de Mogelijkmakers, de gemeentemedewerkers die ondernemers bijstaan bij het realiseren van hun ambities."

Uitdagingen

Maar er waren volgens Annemiek ook flinke uitdagingen: "Denk aan de grote behoefte aan meer en andere woningen, klimaatverandering en de gevolgen voor de waterhuishouding, stijgende kosten door hogere energierekeningen en inflatie. Maar ook dat we steeds moeilijker nieuwe Mogelijkmakers kunnen vinden en we bestaande uit de gemeente zien vertrekken. Die problemen zijn helaas niet op korte termijn op te lossen."

Onderbesteding

Ondanks dat de Heusdense VVD tevreden is met het huishoudboekje, ziet Annemiek dat het positieve saldo voor een deel ook veroorzaakt wordt door het niet kunnen uitgeven van alle budgetten: "Begroten we met een vork?"

Realistisch aan de slag

"De Heusdense VVD blijft echter positief", aldus Annemiek. "We geloven dat we met creativiteit, flexibiliteit van onze inwoners, het sterke bedrijfsleven in Heusden en de Mogelijkmakers hard doorwerken aan structurele oplossingen. We roepen al snel dat er sprake is van een crisis maar dit klopt niet en helpt zeker niet. Als we realistisch aan de slag gaan en eerlijk en transparant blijven over wat nodig is, wat kan en wat niet kan, dan zien we dat de problemen behapbaar worden en perspectief ontstaat."