Raadsvergadering 19 december - De laatste loodjes.....

Voorzitter Willemijn van Heesch stond namens de Raad stil bij het afscheid van de jeugdburgemeesters van 2023 en installeerde Kate en Huub als de nieuwe voor 2024. Daarnaast werd er afscheid genomen van Patrick van der Steen als raadslid namens Heusden Transparant die een lintje kreeg. Hij is vervangen door Jeroen van Iersel.

Daarna was het tijd voor de inhoud en die begon met een verzoek aan alle inwoners van Heusden. Voor het inleveren van restafval heeft de gemeente één afvalinzamelaar en dat is de afvalstoffendienst van 's-Hertogenbosch. In de praktijk blijkt dat restafval ook ingeleverd wordt bij andere inzamelaars. 10 procent van de inwoners heeft zelfs zijn afvalpas niet gebruikt. Dit kan onder andere hogere tarieven voor alle inwoners betekenen de komende jaren.

Daarnaast kwam het nadrukkelijke verbod van het oplaten van ballonnen aan de orde. Dit lijkt volgens sommige partijen een beetje teveel van het goede om dit in een verordening op te nemen. De reden erachter is echter dat er nog wel eens aanvragen komen voor evenementen waarin ballonnen oplaten voorkomt. De gemeente wil dit kunnen verbieden met de verordening in de hand. Dat zorgt voor duidelijkheid. De fractie van de Heusdense VVD was het daar mee eens en stemde voor de aanpassing van de Verordening Fysieke Leefomgeving.

Er werd uitgebreid stilgestaan bij het opzeggen van de RNOB en doorgaan met Hart van Brabant. De voordelen van de RNOB waren voor de gemeente Heusden niet altijd zichtbaar. De kosten en de inzet van mensen zorgden voor te weinig baten. Er zijn wél vruchten van geplukt zoals woningbouw en de campus op Steenenborg en geografisch zijn we niet helemaal los te koppelen van 's-Hertogenbosch. Denk maar aan de gebiedsontwikkeling Langstraat (GOL) en de Zuidwaterlinie. Namens de fractie van de Heusdense VVD dankte Annemiek Kuijsten de RNOB voor de samenwerking en moet er contact blijven met RNOB als goede buur.

Een ander onderwerp waar uitgebreider stil werd gestaan, waren de tarieven die de gemeente wil hanteren voor de inkoop van hulp in de huishouding in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Hiervoor kunnen mensen die deze hulp nodig hebben, aankloppen bij de gemeente die deze zorg inkoopt. Die tarieven worden steeds hoger vanwege meer vraag vanwege onder andere de vergrijzing en het tekort van medewerkers in deze sector. Carola Couwenberg sprak deze zorg uit namens de fractie van de VVD. Wethouder van Steen deelt deze zorgen. De gemeente kijkt waar ze regionaal kan samenwerken en verwacht een acceptabel tarief te kunnen bieden waardoor aanbieders aangehaakt blijven. Daarnaast wil de gemeente ook meer maatwerk leveren in het aanbod.  De verhoging van de tarieven is door iedereen in de Raad aangenomen.

Wat nog het nieuws gehaald heeft, is het tarief voor het gebruik van de veerponten over de Bergse Maas. Er waren partijen die een motie hadden ingediend om de prijsverschillen tussen de inwoners van de gemeenten Altena en Heusden gelijk te schakelen door compensatie. Wethouder Thom Blankers ontraadde deze motie. De partijen die de motie indienden, konden niet aangeven wat in de begroting dan moest komen te vervallen om deze motie te kunnen betalen. Daarnaast was al eerder besloten dat vanwege het gebruik door een beperkte doelgroep degene die de veren gebruikt, hiervoor betaalt en dat dit niet door iedereen in de gemeente hoeft te worden bekostigd. Thom is lid van de Raad van Toezicht op de veren en zal de prijsverschillen in de gaten houden. De VVD-fractie stemde, net als een meerderheid van de raad, dan ook tegen deze motie.