Begroting 2024: We willen verstandig vooruit want stilstand is achteruitgang

Op donderdag 9 november stond in het gemeentehuis in Vlijmen de begrotingsvergadering op de planning.

In de algemene beschouwingen ten aanzien van de begroting 2024 pleitte de VVD voor de veiligheid van de inwoners van Heusden, waaronder de inzet van BOA’s en de politiecapaciteit. Ook vroegen zij het Colege van B en W een update van de gesprekken ten aanzien van de Kennedybrug in Vlijmen met Rijkswaterstaat. Uiteraard benoemde de fractievoorzitter de uitbreidingsplannen met betrekking tot het bouwen van betaalbare woningen. Tot slot hield dhr Lommers een warm pleidooi voor de samenwerking van de verschillende partijen die gebruik maken van de Voorste Venne en met elkaar de samenwerking zijn uitgegaan. Dit resulteerde in een vraag aan het College de mogelijkheden te onderzoeken voor een verdergaande samenwerking in deze. Ondanks de korting van het gemeentefonds in 2026, wil de VVD graag verstandig blijven investeren: stilstand is achterstand, is het motto in deze.

In het tweede termijn kwamen de ingediende moties aan de orde. De VVD-motie met betrekking tot de herinrichting van de Vismarkt in Heusden Vesting haalde een meerderheid van stemmen. Uit meerdere overlegmomenten blijkt dat er geen draagvlak is voor het continueren van de huidige, tijdelijke, situatie. De VVD is van mening om vooral te kijken naar flexibiliteit en kwaliteit, rekening houdend met de wensen van de bewoners die tijdens de ‘Week van de Vismarkt’ geuit zijn. De VVD kan zich vinden in de hieruit voortgekomen pilot(s) en acht het verstandig om eerst ervaringen op te doen met de voor- en nadelen van zowel een toekomstige inrichting van de Vismarkt als van een verkeersregime.

Verder stemde de VVD in met de aangescherpte motie om BOA-studenten een stageplaats te bieden binnen onze gemeente om handhaving van wetten en regels te waarborgen. Ook een motie om jongeren door loting voorrang te verlenen bij toewijzing van een huurwoning binnen hun eigen gemeente, kon op instemming van de VVD rekenen. Uiteindelijk werd de begroting 2024, op één stem na, unaniem aangenomen.