Voorjaarsnota 2024 - Met beide benen op de grond blijven staan

Dit jaar sprak raadslid Annemiek Kuijsten het VVD betoog bij de voorjaarsnota uit. In dit betoog riep de ze op zuinig te blijven omgaan met de gemeente portemonnee.  Onderstaand haar betoog:

Voor ons ligt de eerste voorjaarsnota van de nieuwe coalitie. Het verheugt de VVD Heusden dat we financieel met beide benen op de grond blijven staan, zonder de ambities vanuit het coalitieakkoord uit het oog te verliezen.

De vlag gaat voor VVD Heusden echter niet vol uit, want we zien ook ontwikkelingen waarover wij ons zorgen maken. Zorgen blijven er rondom de inflatie en prijsontwikkelingen, de krapte op de arbeidsmarkt door de vergrijzing, maar ook de stikstofproblematiek en de klimaatcrisis en de daarvoor benodigde investeringen.

De VVD blijft geloven in de kracht van de herhaling, zo blijven wij pleiten voor een intensievere samenwerking tussen de verschillende Heusdense culturele instellingen t.w. Voorste Vennen, de Bibiliotheek en het Pieck. Eerste stappen zijn gezet op het gebied van huisvesting, maar VVD Heusden dringt aan op een verregaande samensmelting. Nu de 3 instellingen samen zijn gehuisvest vraagt VVD Heusden zich af of het nog te verantwoorden is aan de inwoners van Heusden dat alle drie de instellingen een bezoldigd directeur heeft?

Tot slot voorzitter, de oproep aan het college om voorzichtigheid te betrachten bij het aangaan van nieuwe grote ambities met het zogenaamde “ravijnjaar 2026” in zicht. Het rijk heeft €1 miljard hiervoor uitgetrokken, maar de vraag is wat dit bedrag nog betekent voor onze gemeente Heusden wanneer meer duidelijkheid komt vanuit de centrale overheid.