Raadsvergadering 4 juli 2023 - VVD kijkt tevreden terug bij de jaarstukken 2022

Annemieke Kuijsten sprak bij de behandeling van de jaarstukken het volgende betoog uit:

Verantwoord financieel beleid is een van de belangrijkste speerpunten van VVD Heusden. Met dit positief resultaat zijn we als fractie dan ook zeker tevreden. Graag brengen wij daarom onze complimenten over richting het college van B&W, maar zeker ook richting de ambtelijke organisatie. Zij doen al jaren hun naam van “Mogelijkmakers” eer aan, door onze inwoners en de organisatie zelf, “vort te helpen” zoals dat binnen de Gemeente Heusden zo mooi wordt genoemd.

Enerzijds blijkt dit “vort helpen” bijvoorbeeld uit de wijze waarop onze gemeente naar de risico’s rondom complexe projecten kijkt en hier het nodige weerstandsvermogen voor reserveert. Anderzijds blijkt dit uit het sociaal jaarverslag waarin te lezen is dat de interne mobiliteit van onze “Mogelijkmakers” boven het landelijke gemiddelde ligt.

Positief verrast is VVD Heusden ook dat het saldo van de reserve Sociaal domein per 31 december 2022 toereikend is. Enerzijds lijkt zich een eerste positieve trend in te zetten door de ontwikkelingen rondom het Jeugd en Gezin Team en anderzijds door de afnemende groei van WMO en HBH begeleiding.

Uitdagingen en zorgen voor 2024 en verder blijven aanwezig en deze zitten volgens VVD Heusden niet enkel op het onderwerp van de onzekerheid rondom stijgende rente en de daarmee samenhangende inflatie, maar juist ook de daarmee samenhangende moeite die onze inwoners hebben om rond te komen en het gebruik van schuldhulpverlening, Heusdenpas en het gebruik van de voedselbank.

Verder blijft de noodzaak onverminderd hoog om gemotiveerde Mogelijkmakers aan te trekken en te behouden, zeker ook gezien de langzaam stijgende gemiddelde leeftijd van onze ambtelijke organisatie.