Raadsvergadering 27 juni 2023 – Een volle agenda zorgt voor lange avonden

Het is welhaast een traditie dat de laatste reguliere raadsvergadering voor het zomerreces een volle agenda kent. Zo gek als dit jaar hadden we echter nog niet vaak meegemaakt.

Maar liefst 22 inhoudelijke agendapunten stonden op deze agenda. Dertien daarvan waren zogenaamde B punten en werden ook nog uitgebreid besproken. De hoofdpunten van de vergaderingen waren als volgt: Verandering ophalen oud papier, bestemmingsplan Wolput, Bestemmingsplan Gorssen II en het Toekomstbestendig bibliotheekwerk. Hieronder zullen we deze onderwerpen uitlichten. Vanwege de grote hoeveelheid stukken vond deze raadsvergadering op twee avonden plaats.

Verandering ophalen oud papier

Jarenlang halen de leden van verschillende verenigingen in onze gemeente al het oud papier op. Dit doen ze om hiermee extra geld te verdienen voor de verenigingskas. Helaas heeft de inzamelaar van ons afval, de afvalstoffendienst ’s-Hertogenbosch, besloten om niet meer met vrijwilligers te willen werken. Dit past in een trend die je op veel plekken in het land ziet. Dit is balen voor de betreffende verenigingen maar volgens de VVD wel een voldongen feit. Vechten om deze trend te keren vindt de VVD dan ook een kansloze missie. Moties die hier toe opriepen konden, hoe sympathiek ook, dan ook niet op steun van de VVD rekenen. Om het leed voor de verenigingen te verzachten kwam het college met het voorstel om de verenigingen de komende twee jaar te compenseren voor de misgelopen inkomsten. De VVD is tevreden met de voorgestelde compensatie omdat hiermee de clubs de tijd krijgen om vervangende inkomsten te zoeken. Het voorstel kon uiteindelijk op de steun van een meerderheid van de raad rekenen.

Bestemmingsplan de Wolput

Hoewel dit bestemmingsplan slechts gaat over het bouwen van één woning was dit toch voer voor de nodige discussie. Het participatieproces rondom dit bouwplan verdient dan ook zeker niet de schoonheidsprijs. Toch heeft de VVD uiteindelijk voor vaststelling van het bestemmingsplan gestemd. Fractievoorzitter Bram Lommers verwoordde het als volgt: “We moeten hier kijken naar alle belangen die er spelen. De omgeving heeft belangen maar de initiatiefnemer ook. Het voorgestelde compromis rondom de bouwhoogte geeft ons inziens invulling aan beide belangen’. Uiteindelijk kon het voorstel op steun van de meerderheid van de raad rekenen.

Bestemmingsplan Gorssen II

Met dit bestemmingsplan wordt de bouw van 15 woningen voor starters en senioren in Elshout mogelijk gemaakt.  Ook in Elshout is, zoals in de meeste dorpen, een enorme vraag naar starterswoningen en seniorenwoningen om doorstroom te bevorderen. De VVD is blij met dit bestemmingsplan maar kwam wel, samen met GB en DMP, met een motie. Die motie kwam tegemoet aan de zorgen die er nog leven bij de omwonenden van dit plan. Zo riep de motie op om de verkeerssituatie en mogelijke overlast van hemelwater samen met de omwonenden nog eens te bekijken. Ook roept motie op om het bouwverkeer niet door de bestaande woonwijk te laten gaan. Zowel de motie als het bestemmingsplan konden op meerderheid van de raad rekenen.

Toekomstbestendig bibliotheekwerk

Het traject om te komen tot een toekomstbestendige bibliotheek loopt al een hele tijd. Te lang naar de zin van veel partijen in de raad. Het nu aangeboden stuk straalt dan ook nog eens onvoldoende actiegerichtheid uit. Reden om voor DMP, GB en VVD een amendement in te dienen om dit kader niet vast te stellen maar alleen er kennis van te nemen. Daarnaast roepen ze bibliotheek op om binnen een jaar met een goed stuk te komen. Er moet gaar op de klos komen. Uiteindelijk kon het geamendeerde voorstel op een meerderheid van de raad rekenen.

Overige onderwerpen / video opname

Naast de bovenstaande punten stonden ook de volgende voorstellen op de agenda: rekenkameronderzoek armoedebeleid, aanwijscriteria lokale omroep, voorbereidingskrediet Tuinbouwweg, voorbereidingskrediet kunstgrasvelden VV Nieuwkuijk en MHCD, Uitvoeringsplan beweeg- en ontmoetlocaties, doorontwikkeling jeugd- en gezinsteam, begroting Baanbrekers etc. Benieuwd naar alle stukken of de video opname? Kijk dan op Agenda Heusden - Raadsvergadering dinsdag 27 juni 2023 19:30 - 23:00 - iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl)